Hari ini dalam sejarah Ramadan
Tahukah anda ?
Atas perintah Khalifah Fatimi, panglima Jauhar As-Saqoli meletakkan batu asas pertama pembinaan Masjid Al Azhar.
Pada tahun 378 H fungsi masjid ditambah menjadi suatu Universiti dengan
dilakukan pembentukan staff pengajar yang pembahasan utamanya adalah
permasalahan hukum-hukum keislaman dalam fahaman Syiah.
Pada
tahun 665 H ketika Salahuddin Al-Ayyubi menawan Mesir, beliau
mengarahkan supaya tidak digunakan Masjid Al-Azhar sebagai tempat
sembahyang Jumaat sebelum menghalang terus daripada digunakan sebagai
tempat ibadah. Ini dilakukan bagi menyekat pengaruh Syiah.
Hampir 100 tahun selepas itu, Pada zaman pemerintahan Mamalik, Panglima
Zahir Bybars Bendaqdaari mengarahkan Masjid Al-Azhar digunakan sebagai
tempat pengajian ilmu-ilmu Islam dengan fahaman Ahlu Sunnah serta pusat
keilmuan umat Islam sedunia.
Beliau juga meluaskan kawasan
Masjid Al-Azhar dan mengembalikan kawasan waqaf yang diambil. Beliau
juga membina ruangan bagi pengajian agama.
Pada zaman itu
segala fasiliti disediakan seperti tempat tinggal, keperluan hidup
bahkan halaqah (kelompok belajar) ilmu-ilmu keislaman yang beragama
sehingga para penuntut ilmu dapat memilih halaqah yang dikehendakinya
tanpa apa-apa bayaran, dan sebahagiannya masih berkekalan sehingga ke
hari ini.
Pada zaman kejatuhan kerajaan Abbasiyyah dan
kemunculan Kerajaan Uthmaniyyah, Al-Azhar dikatakan menjadi benteng
terakhir ilmu-ilmu Islam ketika kehilangannya yang beransur-ansur pada
waktu serangan Tartar ke atas Kota Baghdad.
Sumber :
Kitab “Ramadhaniyat” karangan Muhammad Sa’id Mursy dan Qosim Abdullah
Cetakan Darul Tauzi’ wa Nasr Al Islamiyah Cairo Mesir.
Sumber: Ikatan Muslimin Malaysia Mesir
Hari ini dalam sejarah Ramadan
Tahukah anda ?
Atas perintah Khalifah Fatimi, panglima Jauhar As-Saqoli meletakkan batu asas pertama pembinaan Masjid Al Azhar.
Pada tahun 378 H fungsi masjid ditambah menjadi suatu Universiti dengan dilakukan pembentukan staff pengajar yang pembahasan utamanya adalah permasalahan hukum-hukum keislaman dalam fahaman Syiah.
Pada tahun 665 H ketika Salahuddin Al-Ayyubi menawan Mesir, beliau mengarahkan supaya tidak digunakan Masjid Al-Azhar sebagai tempat sembahyang Jumaat sebelum menghalang terus daripada digunakan sebagai tempat ibadah. Ini dilakukan bagi menyekat pengaruh Syiah.
Hampir 100 tahun selepas itu, Pada zaman pemerintahan Mamalik, Panglima Zahir Bybars Bendaqdaari mengarahkan Masjid Al-Azhar digunakan sebagai tempat pengajian ilmu-ilmu Islam dengan fahaman Ahlu Sunnah serta pusat keilmuan umat Islam sedunia.
Beliau juga meluaskan kawasan Masjid Al-Azhar dan mengembalikan kawasan waqaf yang diambil. Beliau juga membina ruangan bagi pengajian agama.
Pada zaman itu segala fasiliti disediakan seperti tempat tinggal, keperluan hidup bahkan halaqah (kelompok belajar) ilmu-ilmu keislaman yang beragama sehingga para penuntut ilmu dapat memilih halaqah yang dikehendakinya tanpa apa-apa bayaran, dan sebahagiannya masih berkekalan sehingga ke hari ini.
Pada zaman kejatuhan kerajaan Abbasiyyah dan kemunculan Kerajaan Uthmaniyyah, Al-Azhar dikatakan menjadi benteng terakhir ilmu-ilmu Islam ketika kehilangannya yang beransur-ansur pada waktu serangan Tartar ke atas Kota Baghdad.
Sumber :
Kitab “Ramadhaniyat” karangan Muhammad Sa’id Mursy dan Qosim Abdullah
Cetakan Darul Tauzi’ wa Nasr Al Islamiyah Cairo Mesir.
Tahukah anda ?
Atas perintah Khalifah Fatimi, panglima Jauhar As-Saqoli meletakkan batu asas pertama pembinaan Masjid Al Azhar.
Pada tahun 378 H fungsi masjid ditambah menjadi suatu Universiti dengan dilakukan pembentukan staff pengajar yang pembahasan utamanya adalah permasalahan hukum-hukum keislaman dalam fahaman Syiah.
Pada tahun 665 H ketika Salahuddin Al-Ayyubi menawan Mesir, beliau mengarahkan supaya tidak digunakan Masjid Al-Azhar sebagai tempat sembahyang Jumaat sebelum menghalang terus daripada digunakan sebagai tempat ibadah. Ini dilakukan bagi menyekat pengaruh Syiah.
Hampir 100 tahun selepas itu, Pada zaman pemerintahan Mamalik, Panglima Zahir Bybars Bendaqdaari mengarahkan Masjid Al-Azhar digunakan sebagai tempat pengajian ilmu-ilmu Islam dengan fahaman Ahlu Sunnah serta pusat keilmuan umat Islam sedunia.
Beliau juga meluaskan kawasan Masjid Al-Azhar dan mengembalikan kawasan waqaf yang diambil. Beliau juga membina ruangan bagi pengajian agama.
Pada zaman itu segala fasiliti disediakan seperti tempat tinggal, keperluan hidup bahkan halaqah (kelompok belajar) ilmu-ilmu keislaman yang beragama sehingga para penuntut ilmu dapat memilih halaqah yang dikehendakinya tanpa apa-apa bayaran, dan sebahagiannya masih berkekalan sehingga ke hari ini.
Pada zaman kejatuhan kerajaan Abbasiyyah dan kemunculan Kerajaan Uthmaniyyah, Al-Azhar dikatakan menjadi benteng terakhir ilmu-ilmu Islam ketika kehilangannya yang beransur-ansur pada waktu serangan Tartar ke atas Kota Baghdad.
Sumber :
Kitab “Ramadhaniyat” karangan Muhammad Sa’id Mursy dan Qosim Abdullah
Cetakan Darul Tauzi’ wa Nasr Al Islamiyah Cairo Mesir.
Sumber: Ikatan Muslimin Malaysia Mesir
No comments:
Post a Comment