Pages

Wednesday, August 20, 2014

Mengasah minda tua. Buat baik berpada-pada........

Nasihat orang tua dulu-dulu.
Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali.

Besar kemungkinan kata-kata  ini dihasilkan berdasarkan pengalaman hidup atau peristiwa-peristiwa yang telah berlaku kepada orang-orang tertentu.

Di zaman sekarang pun masih sering kita dengar kejadian di mana individu-individu yang satu ketika dulu mereka bersahabat baik tetapi  akhirnya bergaduh dan bermasam muka sesama mereka. Ketika bersahabat baik masing-masing menceritakan semua rahsia hidup  masing-masing  tetapi setelah bergaduh masing-masing saling buruk memburukkan diantara satu sama lain. Perkara yang tak sepatutnya didedahkan kepada orang lain, telah di buka dan disebarkan dengan berbagai tokok tambah.....

Adakalanya mereka yang bersahabat baik tadi masing-masing mempunyai kepentingan. Apabila mereka memperolehi apa yang dihajati, hubungan akrab yang berlaku seperti sebelumnya tidak berlaku lagi.

Begitulah ragam dalam kehidupan....kawan baik boleh jadi musuh dan begitu juga sebaliknya.

Dalam berkawan/bersahabat ikutlah batas-batas syara' serta adab dan akhlak islamiah. Berbuat baiklah pada kadar yang selayaknya namun jangan sekali-kali kita berbuat jahat kepada sesama saudara/sahabat kita.

Ada benarnya kata orang-orang tua tadi; buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali. Bukankah mereka makan garam lebih dulu dari kita?

Wallahua'lam....

No comments:

Post a Comment