Pages

Thursday, November 28, 2013

Agenda Melayu Liberal Melalui MKPN ?

Thursday, November 28, 2013


Saya tertarik dengan komen blogger Helenang mengenai penubuhan Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN) - KLiK. Amoi ni banyak menulis tentang Dap dan saya kira beliau lebih memahami mentaliti dan perjuangan Dap dari saya. Jadi bila Helenang menimbulkan persoalan -

Kenapa Najib bertindak seperti orang Dap ? , saya jadi terpanggil untuk komen lagi tentang MKPN.

"Jika kita sudah melihat antara kita bukan melalui lensa agama atau kaum, pada masa itu kita boleh mencapai kemuncak kepada proses pembangunan negara bangsa,"
Point utama Helenang adalah kenyataan Najib di atas yang dilihatnya mirip kata2 yang sering diungkap oleh pemimpin2 Dap dalam menjual konsep Malaysian Malaysia mereka.
Kita pun tahu yang Dap cuma berlakon saja melalui seruan samarata mereka. Tuntutan samarata Dap hanya ditujukan kepada orang2 Melayu saja, pengorbanan ditagih pada pihak orang Melayu saja supaya menggugurkan apa saja hak2 istimewa yang ada supaya keadaan menjadi 'adil', supaya dihapuskan sebarang kekangan atau rezab yang menghalang kerakusan mereka untuk membolot segalanya yang ada di Tanah Melayu ini.
Point utama mereka - kita semua rakyat Malaysia, kita semua SAMA. Kalau cina bolot segalanya pun, apa salahnya ? Cina pun rakyat Malaysia .... kan ?  Jangan lihat cina sebagai cina tapi lihat cina sebagai rakyat Malaysia. Baru Malaysian Malaysia maaaa ...

Dengan katalain - jangan gunakan lensa kaum !
( artikel ini bukan hendak menjawap slogan Dap jadi saya tidak akan panjangkan bagian menjawap itu )
Kalau Helenang agak terkejut dengan kenyataan Najib, saya pula lebih kepada 'seperti yang dijangkakan'  atau  ' sikit tak heran'. Sebab ia selari dengan seorang yang berjiwa  LIBERAL.

OK balik kepada keperluan diwujudkan MKPN. Sebenarnya penubuhan MKPN ini pernah disebut 15 Julai lalu - KLiK.  Tapi melihat kepada senario yang berlaku didepan mata kita akhir2 ini - sebenarnya yang selalu mula menimbulkan masalah berasaskan perkauman ini siapa ? 

Yang selalu mengeluarkan kenyataan2 biadab mempertikaikan apa yang selama ini sudah termaktub dalam Perlembagaan dan Kontrek Sosial ini ..... siapa ?

Yang perlu dididik, dan difahamkan dan dibasuh minda mereka .... siapa ?

Jadi untuk apa ditubuhkan MKPN yang mana saya pasti sedikit sebanyak akan menuntut satu bentuk KOMPROMI dipihak orang Melayu ?

Kenapa tidak ditubuhkan saja Majlis Konsultasi Bukan Melayu Nasional supaya mereka yang belum faham maksud menjadi seorang rakyat negara bernama Malaysia dapat diajar supaya menghormati apa yang dikatakan sebagai dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung.

Bukannya berpijak di Tanah Melayu tapi masih menjunjung langit Tanah Besar China kuno ! Saya katakan kuno sebab terbukti rakyat China sekarang pun tidak sekiasu kaum cina kita. ( KLiK )

Perhatikan ahli2 MKPN pula -

Pengerusi - Samsudin Osman
Timbalan Pengerusi - Lee Lam Thye

Ahli majlis:

Ramon Navaratnam
Pheng Yin Huah
Napsiah Omar
Dr Michael Yeoh Oon Kheng
Johan Jaafar
Senator Boon Soom a/l Inong
Dr Mujahid Yusof Rawa
Clarence Bongkos Malakun
John Sikayun
Lim Kok Cheong
Saifuddin Abdullah
Zainal Abidin Abdul Kadir
Rugayah Abdul Majid

Dr Kantayya Mariapan
Prof Madya Dr Madeline Berma
Prof Dr Suresh Kumar a/l Govind
Dr Bilson Kurus
Tan Yew Sing
Lim Chee Wee
Lim Lam Thye
Sadar Jagir Singh
Marina Mahathir
Mohamed Maliki Mohamed Rafiee
Mohamad Anas Omar @ Anas Zubedy
Wardina Safiyyah
Ariff Irwani Azahari

Audrey Goh

Berapa ramai dari nama2 Melayu diatas yang boleh kita harapkan dapat membawa agenda bangsa kedalam sebarang perbincangan MKPN kelak ?

Anda sebagai orang Melayu, adakah anda setuju diwakili oleh orang2 Melayu yang telah diumum oleh Najib di atas ?

Salahkah kalau saya katakan yang kaum Melayu diwakili oleh mereka yang lebih ramai jenis mahu meLIBERALkan hak bangsa mereka sendiri ?

Tak ke sepesen je Najib dengan pemikiran Ketua Pemuda Umno ini -

PS- Oya, ada dengar Dap melalak balun penubuhan MKPN ini ?

Cadangan: Sila Klik di tempat yang perlu diklik.

Sumber Fb: din turtle.

No comments:

Post a Comment