Bismillahirrahmani arrahim
Saya mengikuti isu yang berlaku dalam PAS akhir akhir ini dengan penuh
perhatian. Banyak pelajaran tentang fikah dakwah dan amal jamai yang
boleh dipelajari secara positif atau negativ daripada apa yang berlaku.
Antara isu penting saya rasa perlu kepada ulasan dari sudut fikah amal
jamai ialah isu pertembungan antara Hj Hadi presiden parti dengan sebahagian jawatan kuasa pusat PAS (JKP) berkaitan pelantikan menteri besar Selangor.
Hj Hadi ( tanpa libatkan Majlis Ulamak parti ) telah menolak Wan Azizah
sebagai calon menteri besar atas dasar kelayakan dan ini dikatakan
bercanggah dengan Pendirian JKP PAS sendiri.
Ini bukan kali
pertama perisitiwa seperti ini berlaku. Beberapa tahun lalu perkara yang
sama berlaku dalam isu unity gorverment (UG) dimana pandangan Hj Hadi
disanggah oleh ahli JKP PAS yang lain dan menganggap pendirian Hadi
tidak mewakili PAS.
Saya fikir topik ini perlu diulas kerana
saya rasa ia satu kekeliruan bukan sahaja dalam kes PAS yang saya
sebutkan tetapi juga organisasi dakwah yang lain, apabila mereka tidak
memahami dengan baik konsep “authority” dalam siasah Islam.
Persoalan kita sekarang ialah kepada - mengikut Fikah amal jama’I dalam
Islam -siapa yang lebih berautority dalam menentukan dasar, Presiden
atau JKP ?
Sebenarnya kalau kita merujuk kepada sumber fikah
siasi Islam dalam bab “imamah”, Islam meletakkan autority
(tanggungjawab kepemimpinan) pada bahu seorang individu mukmin yang kuat
dan beramanah.
Imam dengan mandat itu menjalankan
tanggungjawab dengan dibantu oleh wazir- wazir (menteri menteri).
Wazir-wazir ini menjalankan tanggungjawab berdasarkan mandat yang
diberikan oleh imam kepada mereka. Dalam fikah siasah Islam ada istilah
“wizarah tanfiz” (wazik bertindak bagi pihak imam dalam semua perkara)
dan “wilayah tafwidh” (imam memberi mandat yang luas kepada wazir untuk
buat dasar) . Wazir wazir tidak memilik mandate secara sendiri dari
mana-mana pihak selain imam yang boleh mengatasi bidang kuasa imam.
Imam menerima baiah (mandate) dari “ahli alhal wal aqdi” mewakili umat
Islam untuk menjalankan pentadbiran dan polisi berkaitan dengan
kepentingan umum bagi pihak ummah. Berdasarkan konsep fardhu kifayah
yakni tanggungjawab berkaitan dengan maslahah umum dikenakan keatas
ummah secara keseluruhan. Ummah bagi pihaknya memilih dengan apa cara
pihak yang mewakilinya melaksanakan tanggungjawab tersebut.
Itulah yang berlaku dalam sisitem imamah (politik Islam). Imam
melaksanakan tanggungjawab kepemimpinan (al wilayah) bagi pihak ummah.
Maka imam bertanggungjawab berkuasa penuh dalam apa jua urusan berkaitan
politik dan pentadbiran Negara. Imam adalah pihak berautori dalam hal
berkaitan dengan pentadbiran Negara, dan dia sebenarnya yang berdepan
dengan muhasabah atas segala tindak tanduk politiknya. Wazir - wazir
hanya menjalankan tanggungjawab bagi pihak beliau. Mereka tidak ada
authority secara bersendiri.
Apa yang diamalkan dalam jemaah
Islam adalah adaptasi kepada sistem imamah ini. Presiden diberi mandat
oleh ahli melalui system tertentu untuk menjalankan urusan pentadbiran
parti bagi pihak mereka. Parti atau jamaah tidak boleh ditadbir oleh
semua ahlinya seperti juga kerajaan tidak ditadbir oleh semua rakyat.
Kerana itu mereka perlu melantik seorang yang mereka berikan
kepercayaan dengan diberikan mandat untuk menjalankan tanggungjawab bagi
pihak mereka.
Ahli jawatan kuasa pusat dilantik untuk membantu
presiden dalam menjalankan mandat ahli. Mereka hanya berkuasa dalam
perkara yang ditugaskan oleh presiden mengikut skop yang ditetapkan.
Mereka tidak ada kuasa mengatasi presiden dalam apa urusan sekali pun.
Mereka boleh memberi nasihat kepada presiden dan presiden wajib
mendengar pandangan tetapi ia tidak menghadkan kuas presiden sama skali.
Pada pandangan saya dalam kontek Jawatan kuasa Pusat, presiden
mempunyai kuasa pemutus jika ia lihat satu satu perkara perlu ia berbuat
demikian demi kepentingan parti dan umat Islam. Pada saya syura dalam
JKP tidak “mulzim” (wajib patuh) walaupun ia wajib mendengar pandangan
berdasarkan firman yang bermaksud; “ amruhum syura bainahum”. Dan
presiden boleh memilih cara yang sesuai untuk membuat keputusan dalam
JKP. Keputusan dalam JKP adalah keputusan presiden, tidak sebaliknya. Ia
berbeza dengan hal majlis syura. Keputusan Majlis Syura pada pandangan
saya dalam hal berkaitan dasar umum “mulzim” (wajib patuh) ke atas
presiden.
Presiden juga dengan itu mewakili pandangan parti
dalam semua masa. Oleh itu tidak mungkin berlaku kes pandangan atau
pendirian tidak mewakili pandangan parti atau jemaah sebaliknya ada
pandangan lain dalam JKP lain yang dianggap lebih mewakili jamaah
berbanding pandangan presiden sendiri.
Saya fikir ini adalah
antara perkara ganjil yang berlaku diabad ini, dimana presiden tidak ada
authority untuk menyatakan pandangan/pendirian parti. Adalah satu yang
tidak sihat dan tidak menepati syarak jika presiden hanya diletakkan
sebagai simbul kemudian urusan parti dan dasar dibuat oleh kelompok lain
dalam JKP, kerana akhirnya presidenlah yang akan dimuhasabh dihadapan
Allah sebelum ia dimuahasabh dihadapan ahli. Ini lah mafhum masuliyyah
kepimpinan dalam Islam yang perlu dijalankan dengan jujur dan amanah
tanpa khianat atau politinking.
Wallahu aklam.
FB Ustaz Abdullah Zaik, Presiden ISMA
No comments:
Post a Comment