Pages

Sunday, September 21, 2014

‘Melayu’ bukan senjata politik – Yusri Jamaluddin

September 18, 2014 Berita Utama, Pendapat, Utama 0

67752959.HyNtTEJN.jalurgemilang2
Saya menulis artikel ini dengan niat untuk memperbetulkan salah faham oleh Wan Salman Wan Sallam yang pantas menyatakan pendirian tanpa benar-benar memahami isu yang berlaku dalam negara. (Sila rujuk tulisannya bertajuk ‘Kebergantungan Melayu hanyalah senjata politik’.)

Nasihat saya kepada pemuda-pemuda seperti ini, usah terlalu terburu-buru dan agar tidak mudah dipengaruhi golongan ahli politik, hiduplah dengan prinsip dan agenda anda yang tersendiri.

Saya sedikit bingung tentang apa yang dimaksudkan dengan golongan ultra Melayu yang ditulis oleh saudara Wan Salman. Adakah mempertahankan Perkara 153 dalam perlembagaan itu dikira Ultra Melayu? Jika begitu maksudnya, maka ya ISMA adalah Ultra Melayu. Maka jika kita lihat definisi tersebut daripada sifat yang berlawanan, maka golongan yang menentang Perkara 153 adalah golongan anti-Melayu.

Tidak sukar untuk kita melihat bagaimana pakatan yang dianggotai oleh PAS hanya memberikan impak buruk bagi perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS sejak sekian lama. Satu perkara yang amat kurang ditonjolkan oleh pemimpin-pemimpin DAP ialah sikap toleransi dan menghormati pendirian PAS; satu sikap yang sering mereka serukan kepada rakyat Malaysia. Apabila majlis tertinggi PAS yakni Majlis Syura Ulamak menyatakan pendirian yang tegas mengenai isu kalimah Allah, boleh pula mendiang Karpal Singh membantah dan DAP mengajak PAS untuk berfikir semula tentang pendirian tersebut. Tidakkah mereka faham bahawa Syura bukanlah satu perbincangan kedai kopi bahkan ia merupakan perbincangan tertinggi antara ulamak-ulamak yang mewakili prinsip-prinsip perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS?

Lebih sedih lagi ialah apabila Allahyarham Harun Taib selaku Pengerusi Majlis Ulamak PAS menyatakan cadangan untuk mengkaji semula tahaluf dalam pakatan, beliau ditentang hebat oleh DAP hanya kerana mengeluarkan cadangan untuk mengkaji semula pendirian, belum lagi mengeluarkan sebarang keputusan untuk keluar. Hujah saya mudah, dalam hal yang tidak menguntungkan DAP dan PKR, suara PAS disenyapkan.

Apa pula bukti bahawa DAP tidak mahu merubah struktur asas perlembagaan dan seterusnya merampas hak-hak Melayu dan Islam? Tidak perlu kita pergi jauh, lihat sahaja pada polisi parti yang menyebut “penghapusan pembahagian antara ‘bumiputera’ dan ‘bukan bumiputera’ dan pelaksanaan kesaksamaan etnik.”

Aneh kerana saya pernah bertanya kepada Wan Salman mengenai pendapat beliau mengenai polisi ini dan dahulunya beliau menyebut bahawa polisi ini sememangnya menentang Perkara 153. Kini beliau hendak menyebut seakan-akan DAP tidak mahu merosakkan struktur asas perlembagaan? Wahai Wan Salman, jangan tergopoh-gopoh mengikuti jejak langkah ahli-ahli politik yang sering bersikap ‘double standard’!

Apa yang berlaku di Selangor bukanlah ‘kebetulan’. Kita tidak perlu berfikir jauh untuk faham apa sebenarnya sedang berlaku. Saya selaku anak jati Selangor beserta ramai lagi penduduk setempat sudah mual dengan permainan politik di Selangor. Semenjak permulaan Langkah Kajang lagi kita sudah melihat niat asal Pakatan Rakyat yang mahu mengganti Menteri Besar yang baru. Saya sering terfikir, jikalau  Lee Chin Cheh tidak meletak jawatan di Kajang, siapa pula yang mahu dicalonkan oleh Pakatan Rakyat untuk menjadi Menteri Besar ketika Tan Sri Khalid dijatuhkan? Ataupun mungkin Tan Sri Khalid tidak akan ditolak PKR jika Wan Azizah tidak memenangi kerusi Kajang? Jikalau benar, maka jelas niat menjatuhkan Tan Sri Khalid bukanlah untuk membanteras korupsi akan tetapi untuk kepentingan politik mereka semata-mata. Ini jauh daripada etika politik yang saya fahami!

Amatlah sedih kerana isu-isu korupsi yang dibentangkan untuk menjustifikasikan Langkah Kajang disorok di bawah permaidani. Dipaparkan pula Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai calon Menteri Besar yang bebas korupsi dan tidak sampai setahun selepas itu, sudah mula memburuk-burukkan beliau dan membangkitkan kes-kes yang kontroversi. Saya cukup tertarik dengan ucapan Dato Seri Haji Hadi Awang yang menyebut tentang jawapan lengkap yang diberikan kepada pimpinan Pakatan Rakyat mengenai kes-kes yang dibangkitkan. Jikalau telah dapat penjelasan yang lengkap kepada kes-kes korupsi tersebut, maka tiada alasan lagilah untuk mengganti Menteri Besar yang baru. Bukankah begitu?

Jikalau anda benar-benar mahu memerangi korupsi, maka ayuhlah kita tanyakan kepada kedua-dua parti Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional, mengapakah kalian masih tidak mahu mengambil ‘political financing initiative’ yang dicadangkan oleh pihak kerajaan? Saya berpandangan mereka masih takut untuk mendedahkan sumber-sumber kewangan yang masuk daripada kroni kedua-dua belah pihak. Ya, saya berani mengatakan bahawa kedua-dua Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional sama sahaja gelagat dalam bab rasuah dan kronisme. Kalau benar salah satu  daripada dua parti ini bebas rasuah, maka mengapa takut untuk mengambil ‘political financing initiative’ untuk membuktikan ketelusan parti anda? Saya daripada ISMA menyatakan bahawa kami menolak politik rasuah tanpa memilih mana-mana blok politik. Kepada saudara Wan Salman, harap ini dapat menambah bukti bahawa kami memang bukan tali barut UMNO dan seruan kesepakatan kami tidak terhad kepada satu-satu blok parti. Yang salah tetap salah.

Satu lagi putar belit yang dikeluarkan oleh ahli politik pakatan ialah dengan mengatakan bahawa pencalonan melebihi satu nama bukanlah satu kebiasaan sedangkan pada tahun 2008, PKR dan DAP mencalonkan Jamaluddin Mohd Radzi dan Ngeh Koo Ham sebagai Menteri Besar Perak. Ini juga satu lagi bukti PAS sering ditolak tepi oleh rakan-rakan pakatan. Kalau tidak kerana kebijaksanaan Raja Nazrin Shah (kini Sultan Nazrin Shah), seorang graduan Oxford University dan mempunyai Phd dalam politik dan pentadbiran awam daripada Harvard University, sudah tentu Datuk Seri Nizar Jamaluddin daripada PAS tidak akan diangkat menjadi Menteri Besar pada awalnya. DAP sekali lagi menunjukkan sikap hilangnya kesetiaan mereka terhadap institusi raja apabila Lim Kit Siang mengajak ahlinya untuk memboikot upacara mengangkat sumpah. Sudah tentu isu tersebut dengan mudahnya diselesaikan apabila Lim Kit Siang meminta maaf atas alasan, tersilap kata. Apakan daya, mereka membuat ‘silap’ yang sama dan sekali lagi meminta maaf kepada institusi raja pada isu pelantikan Menteri Besar Selangor.

Wahai mereka yang ‘memperjuangkan’ prinsip Rukunegara, di manakah anda ketika golongan ahli politik mempersendakan prinsip ‘kesetiaan terhadap raja dan negara’?

Wan Salman kelihatan seperti kurang faham akan slogan ‘Undilah Calon Muslim Berwibawa’ yang dikeluarkan oleh kempen Arus Baru sejak setahun yang lalu, satu seruan ke arah politik baru yang berprinsip, beragenda dan merentas kepentingan dan assobiyyah blok parti. Di dalam penulisan beliau, Wan Salman menyebut tentang kepentingan Ultra Melayu untuk mengundi PAS demi mengalahkan UMNO kerana PAS yang disayangi Ultra Melayu sedang bergelut dengan kezaliman. Jawapan saya kepada hujah ini amatlah mudah, seruan ‘Undilah Calon Muslim Berwibawa’ tidak lain dan tidak bukan memegang prinsip bahawa untuk memartabatkan Islam dalam perundangan dan politik negara, rakyat haruslah mengundi calon Muslim yang paling berwibawa untuk menegakkan Islam tanpa mengira parti. Maka secara tidak langsung jelaslah bahawa jikalau ramai calon Muslim di dalam PAS yang lebih berwibawa daripada UMNO, maka sokonglah calon-calon tersebut. Tetapi berlaku adillah jika UMNO juga mengeluarkan calon-calon muslim yang berwibawa juga! Arus Baru menolak sebarang pemikiran sempit yang memperjuangkan kepentingan parti berbanding kepentingan agenda menegakkan Islam.

Perlulah difahami bahawa perjuangan mempertahankan perlembagaan untuk menegakkan Islam bukanlah satu perjuangan yang rasis. Sepertimana Hassan Al-Banna memperjuangkan kesatuan bangsa Arab untuk menegakkan Islam, begitu jugalah ISMA memperjuangkan kesatuan bangsa Melayu yang tidak hanya terhad kepada batasan geografi Malaysia, akan tetapi meluas sehingga seluruh Nusantara. Sepertimana definisi Arab yang dimaksudkan ialah seorang Muslim yang berbahasa Arab, sebegitu juga definisi Melayu yang tertakluk dalam perlembagaan yakni seorang Muslim yang mampu berbahasa Melayu, tambahan mengamalkan adat-adat Melayu yang melambangkan identiti asal tanah ini.

Tidak dapat tidak, hujah ‘Melayu untuk Barisan Nasional’ dan ‘Bukan Melayu untuk Pakatan Rakyat’ adalah hujah yang sempit dan simplistik dan saya yakin para pembaca juga tidak bersetuju dengan hujah tersebut. Melayu harus faham tentang kepentingan mereka untuk bersepakat tanpa mengenal blok politik. Kesepakatan tersebut haruslah menjurus kepada pelantikan ahli parlimen yang akan mengekalkan dan menambahbaik struktur perundangan negara yang meletakkan Islam pada tempat yang tinggi dan sekaligus meletakkan kita dalam posisi yang akan memudahkan kita memperbaiki sebarang kekurangan dan kelemahan agensi-agensi agama Islam yang sedia ada. Parti mana yang lebih mengambil berat tentang penegakan Islam dan mempunyai calon-calon Muslim yang berwibawa, maka parti itulah yang selayaknya memenangi majoriti.

Saya harap saudara Wan Salman mula melihat dunia politik keluar daripada kerangka ‘Asal Bukan UMNO’ kerana perjuangan tersebut adalah perjuangan yang terlalu bersifat assobiyyah dan tertutup. Sepertimana yang diperjuangkan oleh pertubuhan anda, ‘Ukhuwwah Teras Kegemilangan’.  Tidak dapat tidak, ukhuwwah tidak harus disempitkan hanya kepada sesebuah parti kerana Ukhuwwah yang asli ialah ukhuwwah islamiyyah. Akhir kata, ingin saya mengingatkan pembaca akan ayat-ayat berikut yang menerangkan tentang kepentingan kesepakatan Melayu yang merentas parti dan bukan semata-mata merupakan senjata politik oleh blok-blok tertentu:

 “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara.” (Al Hujurat: 10)
“Seorang mukmin terhadap mukmin lainnya adalah laksana bangunan yang saling menguatkan bagian satu dengan bagian yang lainnya.” (HR. Bukhari dan Muslim)
“Dan janganlah kalian berbantah-bantah, yang menyebabkan kalian gagal dan hilang kekuatan.” (Al Anfal: 46)
“Dan berpeganglah kamu sekalian kepada tali (agama) Allah dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hati-hatimu, dan dengan nikmat Allah-lah kamu menjadi orang-orang yang bersaudara.” (Ali Imran: 103)

Yusri Jamaluddin
MSc Business Analytics ’15, New York

Sumber:  http://www.ismaweb.net/2014/09/melayu-bukan-senjata-politik-yusri-jamaluddin/

No comments:

Post a Comment