Pages

Monday, July 13, 2015

ISMA pejuang Melayu atau pejuang Islam?

July 23, 2014 Kolumnis, Mohd Firdaus bin Salleh Hudin 2

Mujahid Yusuf Rawa ISMA
 
Berikut merupakan coretan ringkas bagi menjawab kekeliruan pemikiran Ahli Parlimen PAS Dr Mujahid Yusuf berkenaan agenda ISMA yang diterbitkan oleh sebuah media minggu lalu.
  Soalan: Benarkah ISMA dakwa Islam di Malaysia hanya untuk orang Melayu?

Jawapan: Tidak benar, tidak pernah ada dalam mana-mana kenyataan rasmi ISMA yang mendakwa Islam hanya untuk orang Melayu. Sebaliknya ISMA juga berpendirian seperti orang Islam lain yang memahami bahawa Islam terbuka dan tidak eksklusif untuk orang Melayu sahaja.

Soalan: Jika demikian, apakah istimewanya bangsa Melayu sehingga menjadi slogan utama dalam seruan-seruan ISMA? ISMA ini pejuang Islam atau pejuang bangsa?

Jawapan: ISMA menyeru kepada perpaduan Melayu demi kedaulatan Islam di Malaysia. Hal ini kerana orang Melayu di Malaysia adalah orang Islam dan majoriti umat Islam di Malaysia adalah orang Melayu. Jika orang Melayu berpecah belah, bermakna orang Islam di Malaysia tidak bersatu padu. Begitu juga sebaliknya, jika orang Melayu semuanya bersatu padu, Islam juga yang akan untung kerana mempunyai kekuatan perpaduan.

Istimewanya Melayu dalam perjuangan ISMA ialah kerana bangsa Melayu merupakan tuan tanah ini. Berdasarkan sejarah, orang Melayu telah menduduki tanah ini sejak sekian lama. Oleh itu, selaku tuan tanah, orang Melayu berhak menentukan masa depan mereka tanpa diganggu oleh orang lain. Oleh kerana orang Melayu itu beragama Islam dan perlembagaan juga menyebut tentang kedudukan Islam yang lebih tinggi mengatasi yang lain, maka sewajarnya orang Melayu meletakkan Islam sebagai panduan dan rujukan dalam mencapai matlamat sesebuah negara Islam.

ISMA memperakui hak istimewa orang Melayu seperti yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. Ia merupakan salah satu timbal balik ke atas pengiktirafan kewarganegaraan yang diberikan secara percuma kepada orang bukan Melayu menjelang kemerdekaan.

Soalan: Adakah ISMA ini pejuang Melayu atau pejuang Islam?

Jawapan: ISMA adalah pejuang Melayu dan juga pejuang Islam. Tidak ada pertembungan antara keduanya. ISMA memperjuangkan hak-hak Melayu selaku bangsa tuan tanah. Orang Melayu berhak memimpin negara. Orang Melayu wajib menguasai politik dan ekonomi negara. Seruan-seruan ini bukan slogan perkauman. ISMA tidak pernah menyentuh hak bangsa lain. ISMA hanya mempertahankan hak Melayu sedia ada yang kini semakin dipertikai malah diganggu-gugat dan mahu dihapuskan. Di dalam Islam, seruan kepada kaum sendiri tidak tercela selagi tidak menindas kaum dan bangsa lain. Di manakah salahnya ISMA menyeru kepada perpaduan orang Melayu demi kedaulatan Islam seperti dalam slogannya yang dilancarkan pada tahun 2010 iaitu ‘Melayu Sepakat Islam Berdaulat’?

ISMA juga pejuang Islam. Cita-cita Islam merupakan cita-cita ISMA. Rujukan utama di dalam Islam iaitu Al-Quran dan Sunnah menjadi rujukan utama ISMA. ISMA mahu Malaysia menjadi negara Islam yang melaksanakan hukum-hakam Islam, membawa risalah Islam ke seluruh alam.

Ustaz Mohd Firdaus Salleh Hudin
Pengarang ISMAweb

No comments:

Post a Comment