Pages

Saturday, July 4, 2015

Politik itu dari ilmu dan iman


 July 1, 2015 - 


politik albanna

Ideologi pluralisma adalah menyeleweng kerana ia menganggap semua agama adalah sama taraf, bahkan sesetengah mereka lebih melampau dengan mengatakan semua agama adalah benar.

Ideologi ini timbul di kalangan sebahagian orang Melayu hari ini kerana kejahilan mereka tentang Islam atau mereka menjadi alat musuh untuk mendapat habuan keduniaan, samada sedar atau di luar sedar.

Kerana itu Allah swt mengarahkan “Iqrak” (bacalah – dapatkan ilmu) sebagai ayat pertama diwahyukan kepada Nabi saw, kerana tanpa ilmu, aspek aqidah, ibadah, akhlak, sosial dan politik seseorang akan celaru, walaupun dia mendakwa seorang muslim dan memakai nama muslim.

Titik tolak politik Islam adalah daripada 2 prinsip:

Prinsip 01 – Hanya aqidah atau agama Islam sahaja yang benar di dunia ini.
وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
“Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi”.

Prinsip 02 – Syariat Islam yang adil mesti mentadbir seluruh negara dan manusia.
أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ ۚ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ
“Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliyah? Padahal – kepada orang-orang yang penuh keyakinan – tidak ada sesiapa yang boleh membuat undang-undang yang lebih baik selain Allah”.

Kelmarin, apabila Mahkamah Agung Amerika Syarikat memutuskan kahwin gay dan lesbian dibenarkan di seluruh negara, ia salah satu kemuncak bukti bahawa orang bukan Islam yang mentadbir dengan sistem selain Islam adalah boleh menyeleweng ke tahap haiwan, walaupun mereka di kemuncak teknologi, penyelidikan, kekuatan dan kekayaan yang tiada tolok bandingnya di dunia saat ini.

Ini belum lagi pencerobohan, penindasan, peperangan dan pembunuhan beramai-ramai yang sistematik yang dilakukan oleh Barat, Timur dan kuncu-kuncunya terhadap umat Islam dan manusia di serata dunia.

Oleh itu, aktiviti politik tidak sekadar memperjuangkan semangat “keadilan sosial”, “kepimpinan rakyat untuk rakyat”, “negara milik bersama” dan seumpamanya tanpa asas dan dasar dari dua prinsip di atas, iaitu :

1- prinsip Aqidah yang benar dan
2- prinsip Syariat mesti didaulatkan.

Akhirnya, orang-orang Melayu harus sedar bahawa tiada “keadilan sosial” hakiki di luar kerangka Syariat Islam yang berdaulat. Mereka juga mesti tahu bahawa hanya kepimpinan orang-orang beriman yang hakiki sahaja yang boleh menjamin hak-hak semua manusia.

Sebarang aktiviti dan cita-cita politik yang didasari selain 2 prinsip di atas, adalah sia-sia di sisi Allah swt, telah dan akan membuang banyak masa, tenaga dan harta diri dan umat, malah sering diperkuda oleh pihak-pihak asing yang mempunyai agenda tersembunyi lagi merbahaya kepada Umat Islam dan manusia sejagat.

Ustaz Abdul Halim Abdullah
Ketua Penerangan Biro Politik
Ikatan Muslimin Malaysia (Isma)

Sumber:  http://isma.org.my/v2/politik-itu-dari-ilmu-dan-iman/

No comments:

Post a Comment