Pages

Monday, July 6, 2015

Jadikan sirah nabawiyah sebagai sumber utama....

Bagi mana-mana gerakan Islam sudah pastinya menjadikan sirah nabawiyah sebagai sumber utama dalam menyelusuri dan membentuk perjalanan harakah, dakwah dan tarbiah basyariyah.

Baginda s.a.w menjadikan 13 tahun pertama kerasulannya di Mekah dengan memperkuatkan iman dan kefahaman para sahabat dengan aqidah yang sahih sekaligus menjadikan keutuhan aqidah seorang muslim sebagai pasak utama dalam membina generasi dan masyarakat Islam. 

Ancaman kristianisasi yang sedang berlaku di Malaysia pada hari ini adalah 'real' bahkan telah pun wujud sejak dulu di Tanah Melayu. Semestinya, semua jemaah harakah Islam mengambil peranan dan usaha dalam menangani usaha permurtadan orang Melayu yang secara statistiknya semakin meningkat. Lihatlah apa yang terjadi di negara seberang.

Secara tegasnya saya tegur, kalaulah jemaah anda membisu dan tidak mengambil 'humum' tentang ancaman terhadap aqidah seperti kristianisasi dan syiah khususnya lebih baik anda muhasabah bahawa adakah jemaah anda bergerak atas landasan yang benar? Kalau bahasa kasar, lebih baik keluar sahaja.

Sibuk sangat berpolitik sehingga kabur dengan asas perjuangan. Nak bina khilafah Islamiyah atas manhaj nubuwwah mesti kena telusuri apa yang sirah Nabi ajar dalam fiqhnya.

Sebagaimana yang di tulis oleh Zarrin Zainal..yang ku ambil di Fbnya.

No comments:

Post a Comment